Autor: Snežana Maksimović
Sa liberizacijom Kine krajem sedamdesetih godina,
i usvajanjem politike otvaranja ka svetu, došlo je do znatnog napretka na polju
kinematografije. Početkom 80tih godina, nova generacija entuzijastičnih i
inovativnih reditelja pojavila se na kineskoj filmskoj sceni. Članovi ove
grupacije pripadali su petoj klasi diplomaca sa Pekinške Filmske Akademije
1982. godine, po kojima će čitav naredni period filmskog stvaralastva u Kini
dobiti naziv. Najpoznatiji među njima su Džang Jimou, Čen Kaige, Tjen
Džuangdžuang, Džang Đundžao. Reditelji ovog talasa crpeli su inspiraciju iz
perioda Kulturne revolucije i time podstakli kritičku analizu i diskusiju o
kineskoj neposrednoj istoriji i socijalističkom društvu u celini. Oni govore o
životnim problemima običnih ljudi a ne o ličnostima kao predstavnicima
društvene klase ili ideologije.

Jedan od najpoznatijih filmova iz te grupe jeste film
,,Crveni sirak“ (红高粱, Hóng Gāoliáng) reditelja Džang Jimou-a iz
1987. u kojem je debitovala glumica Gong Li, i nakon iste uloge stekla svetsku slavu. Džang Jimou je isticao da je kinesko društvo
prepuno intrigantnih priča o ženama koje su žrtve represije. Crveni sirak dobio
je brojna međunarodna priznanja, uključujući Zlatnog medveda i označio početak
ere globalne popularizacije kineskog filma.
Uporedo sa usponom filmova pete generacije kineskih reditelja rasla je i popularnost glumice Gong Li, koja je imala glavnu ulogu u čak osam filmova reditelja Džang Jimou-a. Njene uloge sa jedne strane predstavljaju obespravljenu kinesku ženu koja je žrtva strogih društvenih normi, ali ujedno i proaktivnu herojinu koja postaje oličenje borbe i požrtvovanosti. Seksualnost postaje sasvim nova tema u post-komunističkoj kinematografiji, i neke od uloga Gong Li posebno su zapažene po senzualnosti i eroticizmu.
Uporedo sa usponom filmova pete generacije kineskih reditelja rasla je i popularnost glumice Gong Li, koja je imala glavnu ulogu u čak osam filmova reditelja Džang Jimou-a. Njene uloge sa jedne strane predstavljaju obespravljenu kinesku ženu koja je žrtva strogih društvenih normi, ali ujedno i proaktivnu herojinu koja postaje oličenje borbe i požrtvovanosti. Seksualnost postaje sasvim nova tema u post-komunističkoj kinematografiji, i neke od uloga Gong Li posebno su zapažene po senzualnosti i eroticizmu.

Jedan od najupečatljivijih filmova pete generacije
svakako je i ostvarenje reditelja Čen Kaige-a ,,Zbogom, moja konkubino“ (霸王别姬,
Bawang Bie Ji, 1993). Film je adaptacija romana Lilian Li i prikazuje politička
previranja u Kini sredinom 20. veka i njihov uticaj na živote pojedinaca i
njihovih porodica. Radnja filma se odvija tokom 53 godine koje pokrivaju značajne
istorijske događaje, od invazije Japana 1930tih , preko uspostavljanje Narodne
Republike Kine pa sve do perioda Kulturne revolucije. Film govori o životima dva prijatelja koji su glumci
pekinške opere, i zapravo predstavlja kompleksno preispitivanje kako političke
istorije Kine, tako i seksualnog identiteta kroz ljubavni odnos ova dva lika.

Tokom poslednje dve decenije Kina je smanjivala
sredstva iz nacionalnog fonda za filmsku industriju, primoravajući tako reditelje
da se fokusiraju na snimanje filmova sa sigurnom zaradom. Usled toga , došlo je do smanjenog
interesovanja za socijalna pitanja i kinesku istoriiju među savremenom
publikom. Tako je i Džang Jimou ubrzo postao poznat široj publici po kung fu
filmovima kao što su Heroj ili Kuća letećih bodeža pre nego njegovim ranijim, provokativnijim
ostvarenjima u kojima je dominantna kritika društva.