Autor: Snežana Maksimović
Počeci
kinematografije u Kini datiraju s kraja 19. i početka 20. veka. Tokom razvoja filmske industrije izdvojili su se nekoliko perioda od kojih svaki ima svoje posebne karakteristike. Svaku epohu kineske
kinematografije karakterišu određeni društveno-politički događaji koji se
ogledaju u tematici i motivima filmova datog perioda. Istorijski faktori
su imali presudnu ulogu u formiranju i razvoju kineske kinematografije.
Rana
kinematografija (1890—1920)
Tokom
prvih decenija, filmska industrija Kine je bila bazirana u Šangaju. Pre nego
što su počeli sa snimanjem domaćih filmova, Kinezi su imali priliku da gledaju
filmove uvezene iz Evrope i SAD-a koji su puštani u privatnim kućama, pansionima i
restoranima. Prvi bioskop otvoren je 1908. Godine u Šangaju. A prvi film ikada
snimljen u Kini koji je „Bitka na planini Đun“ (定军山, Dingjun
shan, 1905), nastao kao adaptacija istoimene Pekinške opera.
Jedna
od prvih i najznačajnijih produkcijskih kuća bila je Azijska Filmska Kompanija
osnovana 1909. godine. Jedan od trojice njenih osnivača Dženg Džengću kasnije
će postati vodeći reditelj izdavačke kuće Mingsjing (明星影片公司Míngxīng Yǐngpiān Gōngsī) i poneti epitet oca
kineske kinematografije. Azijska filmska kompanija doživela je kolaps tokom
Prvog svetkog rata, kada je prestalo dopremanje filmskog materijala iz Nemačke za Šangaj.Nakon tog
perioda, Kinezi su kupovali opremu iz Amerike a od 1917. sve veći studenata
odlazi za Sjedinjene države i Evropu da izučavaju o filmskog tehnologiji.
Zlatno doba kineske
kinematografije (1930—1940) obeležio je nagli razvoj nacionalnog filma.
Obrađivane su teme vezane za život običnog naroda, ali i trenutnu političku
situaciju. Mandarinski kineski postao je
zvanični dijalekat u filmovima kako bi stvorila sliku ujedinjenja svih Kineza. U
ovom periodu nastale su produkcijske među kojima i gorepomenuta
Mingsjing (明星Míngxīng) i filmska kompanija Tjenji (Tianyi) braće
Šou .Tokom japanske invazije i okupacije Šangaja, filmska
industrija je bila jako pogođena, a brojni reditelji koji su se preselili u Hong Kog,
Čongćing i ostale gradove.
Period
socijalnog realizma
u kineskoj kinematografiji počeo je nakon
oslobođenja i osnivanja Republike 1949, kada glavnu ulogu u stvaranju kineskih
filmova preuzima Komunistička partija Kine. Partija je sponzorisala stvaranje
svih filmova, što za posledicu ima masovnu proizvodnju filmova bez umetničke
vrednosti sa jedinim ciljem, a to je da odgovoraju političkim zahtevima.
Filmovi su postali sredstvo propagande, promovisali su nacionalizam, veličali podvige narodnooslobodilačke armije i idealizovali seljake
i vojnike kao nosioce revolucije i heroje nacije. Istaknuti filmovi ovog perioda
su „Most"(桥Qiáo) i „Bitka na planini Šangan" (上甘岭Shànggān Lǐng) u kojima se ističe hrabrost i izdržljivost
komunističkih vojnika. Filmska publika se naglo uvećala, kao i broj
novootvorenih bioskopa, a 1956. otvorena je filmska akademija u Pekingu. Sa
početkom kulturne revolucije, kineski film je pretrpeo još ostrije sankcije i
gotovo stagnirao između 1967. i 1972.
Sa završetkom kulturne revolucije,
snimani su brojni filmovi koji govore o emotivnima traumama i posledicama
prethodnih turbulentnih godina. Ovi filmovi poznati su pod nazivom Ožiljak
drame, a najpoznatiji među njima su „Večernja kiša" (巴山夜雨, Ba shan
ye yu) i „Grad hibiskusa"(芙蓉镇Fúróng zhèn)
Peta
generacija reditelja
Sa
liberizacijom Kine krajem sedamdesetih godina, i usvajanjem politike otvaranja
ka svetu, došlo je do znatnog napretka na polju kinematografije. Početkom 80tih
godina, nova generacija entuzijastičnih i inovativnih reditelja pojavila se na
kineskoj filmskoj sceni. Članovi ove grupacije pripadali su petoj klasi
diplomaca sa Pekinške Filmske Akademije 1982. godine, po kojima će čitav
naredni period filmskog stvaralaštva u Kini dobiti naziv. Najpoznatiji među
njima su Džang Jimou, Čen Kaige, Tjen Džuangdžuang, Džang Đundžao. Reditelji
ovog talasa crpeli su inspiraciju iz perioda Kulturne revolucije i time podstakli
kritičku analizu i diskusiju o kineskoj neposrednoj istoriji i socijalističkom
društvu u celini. Zapravo, filmovi ove generacije reditelja predstavljaju oštru
kritiku društva koja je često metaforično prezentovana kroz tragične životne
priče glavih junakinja koje simbolizuju stradanje kineskog naroda u celini.
Peta
generacija reditelja donela je uspeh nacionalne kinematografije na međunarodnom
nivou i brojna priznanja na svetski poznatim festivalima. Među poznatijim
ostvarenjima ovog perioda su filmovi „Đu Dou"(菊豆, Ju Dou), „Visoko podignite crvene fenjere“ (大红灯笼高高挂, Da Hong Denglong Gaogao Gua),
„Zbogom, moja konkubino" (霸王别姬, Bawang
Bie Ji, 1993), „Živeti" (活着, Huozhe).
Šesta
generacija reditelja
Tjenanmenski
incident 1989. obeležio je kraj Pete generacije, posle koje je nova, Šesta
generacija, donela tematski zaokret kroz prikaz svakodnevnog gradskog
zivota na vrlo surov i iskren način. Filmovi ove generacije za glavne likove imaju marginalne pojedince društva,
siromasne ljude, prostitutke, narkomane i njihovo suočavanja sa onim u šta se Kina tada transformisala usled
naglog ekonomskog rasta, brzog menjanja strukture kineskih gradova, politickih i drustvenih previranja. Vodećim
predstavnikom ove grupe reditelja smatra se Đia Džangke, a među njegove istaknutije
filmove ubrajaju se „Platforma", „Nepoznata radost" i „Svet".