Thursday, March 14, 2013

Osnovni koncept budističke umetnosti u Kini





          autorski tekst: Snežana Maksimović
 
Istorija budizma u Kini je jako kompleksna priča o tome kako je jedna strana religija prilagođena i transformisana u kineski sistem verovanja. Budizam je stigao u Kinu u 1. veku nove ere, ali nije se značajnije razvio sve do političke i ekonomske pozadine Šest dinastija (220.-589.). U to turbulentno vreme budistička ideja izbavljenja i poricanja ovozemaljskih stega jako su privukle vernike sa svih strana. Budizam je nudio svim društvenim klasama podjednaku duhovnu utehu za kojom su oni žudeli. Pre svog dolaska u Kinu budizam je imao već dugu istoriju za sobom, već posedovao razvijeno učenje kao i svoju umetnost. Hramovi, manastiri, skulpture su bili neodvojivi deo od samog religijskog aspekta, što je činjenica od izuzetnog značaja. Drugim rečima, budizam je u Kinu doneo i nove ideje o funkciji umetnosti, da umetnost zapravo mora da služi božanskom. 

Budistička umetnost u Kini je u početku bila jako slična onoj iz rodne Indije. Međutim, mnogi Indijski koncepti budizma morali su donekle biti promenjeni kako bi se bolje uklopili u postojeću  kinesku tradiciju u osnovi oslonjenu na konfučijanstvo i taoizam.
 Prema tome, i stilovi u budističkoj umetnosti su varirali između domaćeg uticaja i ne-kineske tradicije iz Indije, centralne Azije i Tibeta. S obzirom na to da Kina nikada nije imala umetnost koja je predstavljala božanstva u antropomorfnom obliku, umetnička dela koja su donošena iz svete zemlje budizma služila su upravo kao modeli celokupne buduće kineske budističke umetnosti. Budizam se širio ka području Kine putem svile, i duž njega su pronađeni brojni primeri budističke umetnosti i arhitekture.
Formativna faza budistčke umetnosti u Kini je lepo reprezentovana u dvema grupama pećinskih oltara u Yungang-u provinciji Shanxi, i onoj u Longmen-u blizu grada Luoyang-a. Prva je primer početničkog umetničkog stila u budizmu, dok je na drugoj, datiranoj iz 6. veka, već primetna izvesna stilistička promena, bliža čistom kineskom maniru. Najstariji radovi u Yongang-u nastali su u kratkom vremenskom periodu, među kojima pet najstarijih pećina sadrže kolosalne prizore visoke čak do osamnaest metara. Mnoge od njih su na površini imale fasadu izgrađenu od drveta, čija je namena bila da ih sačuva, ali one su vremenom potpuno uništene. 

      Uticaj  Teravada i Mahajana budizma na  umetnost

Najznačajnija  promena u okviru budističke doktrine, a koja je znatno preusmerila dalje tematske preokupacije u umetnosti, bio je razvoj škole Mahajana budizma. Za razliku od izvornog Teravado učenja, Mahajana budizam zasnovan je na ubeđenju da je spasenje podjednako moguće za svakoga, umesto prvobitnog učenja da je spasenje obezbeđeno samo za pojedince koji su se odrekli materijalnog sveta i posvetili se monaškom načinu života. Osnovne razlike između umetnosti Teravada  i Mahajana skole bila je u tematskoj preokupaciji. Umetnost inspirisana Teravada učenjem imala  je prikaz istorijskog Bude- Sakjamunija za svoju osnovnu preokupaciju,ističući meditativni i asketski aspekt njegovog poučavanja. Oni su ga videli kao ljudski uzor-model, i prikazivali epizode koje su ilustrovale njegova različita delanja na putu do prosvetljenja.
U umetnosti Mahajana budizma dominira nebeski Buda i Bodisatve. Naime, oni su uvek isticali tri neodvojiva aspekta njegove ličnosti: zemaljski, rajski i nebeski. Transcedentni prikazi Budine sustine u umetnosti Mahajane  bliži su rajsko-božanskoj sferi negoli zemaljskoj. Oni su ulogu istorijskog Bude videli  u okviru istorijskog konteksta, kao začetnika vere i model ponašanja. Prizori fascinantnih nebeskih palata sa brojnim posvećenicima, Bodisatvama, monasima i drugim figurama u umetnosti Mahajane, na poseban i neponovljiv način su obogatili čitavu budističku umetnost.
 Gledano sa religijskog aspekta, Bodisatve su viđene kao vrli pojedinci, sa ogromnom količinom akumulirane karme, na samo jedan korak do Bude. Međutim, kako bi pomogli drugima u njihovom naporu da dosegnu  spasenje, oni su odložili svoje lično izbavljenje. U tom kontekstu i ne čudi što su Bodisatve zavrednele značajniji položaj i od samog istorijskog Bude. Među Bodisatvama koji su najzastupljeniji u budističkoj umetnosti možemo govoriti o tri najpopularnija. Prvi od njih jeste Amitaba – vladar Zapadnog raja, a druga dva su  Avalokiteshvara (odnosno Guanyin u Kini -priložena skulptura "Guanyin sa stotinu ruku")  i Matreya. Guanyin-u se najčešće pripisuju dužnosti koje su u vezi sa spasavanjem ugroženih i sprovođenjem duše vernika u carstvo Amitabe. Matreya je zapravo  Buda budućnosti, koji u raju samo iščekuje dolazak na ovaj svet ( pretpostavljen da će se desiti 4 457. god. hrišćanske ere.). Matreyi se vernici uglavnom direktno mole u vezi nekih budućih događaja. 

Zanimjiva je takođe i metaforična aluzija na kojoj počiva povezanost između budističkog učenja i lotusa, kao jednog od jako zastupljenih simbola u umetnosti. Lotos je postao simbolom prosvetljenja zato što njegovi izdanci niču iz mulja. Isto kao što taj cvet kroz blato i vodu stremi ka suncu i pojedinac u težnji ka prosvetljenju prolazi iz stanja mutnog i nejasnog znanja ka potpunom prosvetljenju i spoznaji. Lotus takođe simboliše čistoću i vezuje se za Budino detinjstvo. Brema jednom budističkom mitu, Kada je Buda napravio svojih prih sedam koraka, sedam lotosovih cvetova je  niklo iz zemlje pod negovim nogama. Buda je često prikazan kako sedi na velikom rascvetalom lotosu ili držeći lotos u ruci.