Autor: Snežana
Maksimović
Kineska opera vazi za
jednu od najznačajnijih dramskih formi antičkog sveta. To je tradicionalna
scenska forma koja objedinjuje nekoliko različitih elemenata: igru, ples,
dijalog, borbu mačevima i akrobacije. Specifična gestikulacija, pokreti i
izrazi lica objedinjeni stvaraju impresivnu izvedbu.
Najranija verzija kineske
opere pojavila se tokom dinastije Sung (960-1279). Glumci koji izvode pekinšku
operu su vrhunske atlete i moraju biti u savršenoj fizičkoj formi za ovakvu
vrstu nastupa. Najveći broj njih obuku počinje u veoma ranoj dobi. U najranijem
periodu, talentovani učenici su pojedinačno selektovani kako bi izučavali operu
i uvežbavali njeno izvođenje. Sa početkom od 1911. godine otvaraju se i
specijalne škole sa tom namenom.
Kineska opera
broji preko 300 različitih formi, koje naziv nose po regiji u kojoj su nastale,
i relativno ih je lako razlikovati po lokalnom dijalektu i melodijama. Pekinška
opera se smatra najprefinjenijom operskom formom u Kini.
Pekinška opera je
najuticajnija i najreprezentativnija od svih kineskih opera sa istorijom od
preko 200 godina, sa četiri sistematizovane kategorije a to su pevanje,
recitivanje, gluma i akrobatske borbe.
Neke
od poznatijih pekinških opera su:
Zbogom moja konkubino
《 霸王别姬》 Zbogom moja konkubino
Opijena lepota《贵妃醉酒》
Skup heroja《群英会》
Prazan grad 《空城计》
Siroče Džao《赵氏孤儿》
Crveni fenjer《红灯记》
Pekinška opera je
nastala kada su četiri umetničke trupe iz Anhui provincije došle u Peking 1790.
godine povodom rođendana cara Ćien long-a (乾隆帝), za koga su na carskom dvoru izvodili operu. Anhui
trupama se 1828. godine pridružila poznata trupa iz Hubei provincije, sa kojom
zajedno počinju da nastupaju. Kombinacija ova dva stila opere postepeno je
formirala jedinstvenu formu u vidu pekinške opere. Smatra se da je ona u
potpunosti uobličena do 1845. godine. Iako nosi naziv pekinška opera, njeni
koreni potiču sa juga Anhui i istoka Hubei provincije. Pekinška opera stoga
nije monolitna forma već pre kombinaija brojnih starijih formi i stilova.
Izvođači pekinške
opere koriste elemente govora, pesme, igre i borbe koji su više simbolični i
sugestivni, pre nego realistični. Virtuoznost izvođača se ocenjuje na
osnovu lepote i prefinjenosti njihovih pokreta. Slojevi značenja svakog pokreta
moraju biti u skladu sa muzikom. Pekinška opera se tematski bazira na kineskoj
istoriji i folkloru.
Prvobitno su je
izvodili isključivo muškarci, koji su igrali i ženske uloge. Pojava prvih žena
glumica na sceni zvanično je počela 1870. Prve komercijalne ženske trupe igrale
su se u Šangaju. Pozorišna umetnica Yu Zhenting 俞振庭 pokrenula je peticiju za uklanjanje zabrane, koje
je zvanično usledilo nakon osnivanja Republike Kine 1911.
Uloge
u pekinškoj operi dele se u četiri kategorije: Šeng (muška uloga), Dan (ženska uloga), Đing (muška uloga obojenog lica) i Čou (komedijaš). Ove uloge
imaju karakteristike određene starosne dobi, pola, socijalnog statusa i ističu
se naglašenom sminkom, kostimima i gestikulacijom. Raznovrsne maske inspirisane
su drevnim ceremonijama i verskim simbolima. One su jasno definisane prema ulozi
i dominantna boja maske je vrlo značajna jer predstavlja karakter i sudbinu
lika koji je nosi.
Mei Langfang 梅兰芳
Mei Langfang je jedna od
najvećih legendi kineske opere. Slavu je stekao tumačeći ženske uloge pre nego
što je zabrana ukinuta. Tokom svoje karijere Mei Lang je u tradicionalnu formu
ubacivao elementne svog jedinstvenog stila što je dovelo do nastanka tzv. Mei
Lanfang škole opere. On je postao prvi umetnik koji je pekinšku operu
predstavio stranoj publici i zadobio međunarodno priznanje.